Vi coachar dig gärna – som ryttare och människa.
”Om du rider med bara din fysiska förmåga så använder du max 60 % av din förmåga”   Orden är Mikael Widerdals, en av Sveriges absolut främsta mentala tränare. Se www.allinmind.se.
Att knappt kunna andas precis före start av tävling ger naturligtvis en oerhört dålig möjlighet att prestera väl, att låta hästen komma till sin rätt. Jag vet hur viktig mental träning är och vilka smärre underverk det kan göra. En spänd ryttare förstör ju inte bara för sig själv. Det är inte kul att vara häst med en sån ryttare heller.
Vi kan inte alltid förändra det som sker. Men vi kan förändra vår inställning till det, och det gör hela skillnaden. T ex Att göra på annat än bästa sättet (en del kallar det ”att göra fel”) behöver inte vara ett misslyckande. Har man lärt sig något av det är man i stället en erfarenhet rikare.

Börja alltid ditt ridpass med att varva ner, annars kommer du inte att höra svaren från hästen. Andas, blunda. Tycker du det känns flummigt så stretcha åtminstone lite så kommer du ner lite i kroppen och är inte bara i knoppen.

IMG_0080

Kommunikation/ledarskap
Grundförutsättning för säkerhet med häst, från marken och uppsuttet, är  ett bra förhållande mellan dig och hästen. Rätt sorts ledarskap ger tryggare häst. Lär dig läsa av din hästs språk! Äkta säkerhet kommer av en bra kommunikation, därefter kan vi lägga till hjälm, och ev väst vid uteritter och hoppning. Att börja med utrustning ger en falsk säkerhet!! Vid en bra kontakt följer hästen dig gärna. Och härmar dessutom (se bild).

Fobier
Jag kan även hjälpa dig med fobier (t ex ormar, spindlar, kor, trånga utrymmen), åskrädsla, galopprädsla, besvärande känslor pga  minnen av trauma,  med mera.
För detta använder jag EFT, Emotional Freedom Technique. I dessa fall behöver du boka separat möte. Senare möten kan sen ske per telefon, t ex vid akuta situationer.

Jag kan lämna rekommendationer från personer som fått stor hjälp, finns bl a i gästboken.
Välkommen att höra av dig!

Meg

 

img_4668